Kevytyrittäjä – huomioi nämä seikat oman työn hinnoittelussa. Tässä blogissa esitellään viisi keskeisintä hinnoitteluun vaikuttavaa tekijää. Perusta hinnoittelusi näihin, ja olet jo pitkällä!
Oma toive
Lähde pohtimaan hinnoittelua siltä kantilta, mitä haluat tienata ja miten haluat elää? Kukaan ei varmastikaan halua kituuttaa lompakon nyöriä päivästä toiseen. Mieti siis paljonko sinulla on kustannuksia ja mitä haluat saavuttaa. Mieti elämäsi kiinteät kustannukset: paljonko menee vuokraan ja ruokaan, mitä harrastuksia sinulla on, missä haluat viettää lomasi, haluatko laittaa rahaa säästöön, mahdolliset sairaslomat (kyllä, kevytyrittäjän kannattaa ja pitää ottaa huomioon myös sairauspäivät), YEL-vakuutus sekä arvonlisävero laskutuksessa.
Markkinoiden hintataso ja kilpailijat
Seuraavaksi sinun tulee ottaa selvää muista alan toimijoista ja heidän hinnoistansa. Näin saat kokonaiskuvan markkinoilla olevista kilpailijoista, heidän palveluistaan sekä hintatasosta. Pohdi kuinka kauan kilpailijat ovat toimineet alalla, millaisia palveluita heillä on, tarjoavatko he ns. bulkkipalveluita suurelle yleisölle ja millä hinnalla vai ovatko he keskittyneet niche-palveluiden tuottamiseen, joka tarkoittaa pienen asiakasryhmän valitsemista isommasta markkinasta? Nämä auttavat miettimään omaa sijoittumistasi markkinoilla sekä löytämään mahdollisesti oma erityisosaamisesi, joka auttaa sinua erottautumaan kilpailijoista. Erityisosaaminen toimii näin ollen kilpailuvalttina, kun potentiaalinen asiakas miettii palvelutarjoajia.
Kokemus
Kolmas tekijä on kokemus. Oletko aloitteleva tekijä, jolla ei ole vielä kuin muutama projekti alla vai jo useamman vuoden töitä paiskinut konkari, joka tuntee alan ja toimintatavat kuin omat taskunsa? Jos kokemusta alalta ei ole, ei aloitteleva kevytyrittäjä voi pyytää samaa hintaa kuin monta vuotta alalla toiminut ammattilainen. Kokemuksen, varmuuden ja osaamisen karttuessa voit nostaa hintoja pikkuhiljaa ylöspäin. Yleinen tapa nostaa hintoja varsinkin pidempien asiakassuhteiden kohdalla on prosentuaalinen vuosikorotus. Varaudu kuitenkin aina perustelemaan hinnankorotus esimerkiksi tehokkuuden, laadun, kilpailijoiden hintatason tai muiden kulujen kautta.
Tunti- vai pakettihinnoittelu
Neljäntenä kohtana mieti palvelusi hinnoittelua joko tunti- tai pakettihinnoittelun mukaan. Tässä kohtaa ota selvää oman alan toimintaperiaatteista. Esimerkiksi rakennusalalla hinnat voidaan määritellä joko tuntiperusteisesti tai urakkana pakettihinnoittelun mukaan. Aloittelevana kevytyrittäjänä muista kuitenkin, että esimerkiksi rakennusalalla et voi laskuttaa alle minimipalkan, joka määritellään työehtosopimuksessa. Myöskään työehtosopimuksessa olevat ylityölisät eivät ole mahdollisia saatavia kevytyrittäjänä.
Valokuvaajat ja sisällöntuottajat taas ilmoittavat palvelunsa usein pakettihinnoittelun mukaan. Esimerkiksi päivän kestävä kuvaus sekä kuvien tarvittava editointi ilmoitettuna pakettina on ostajalle helpompaa ymmärtää.
Brändi
Viimeisenä kohtana omaan hinnoitteluun vaikuttavana tekijänä on brändisi. Tämä on kuitenkin haastava vaikuttaja hintaan, sillä brändi on asiakkaittesi mielikuva sinusta ja sinun palveluistasi.
Kun aloittelevalla kevytyrittäjällä ei ole vielä kokemusta, asiakkaita ja referenssejä, ei brändi vaikuta hinnoitteluun. Kokemuksen karttuessa asiakkaat kuitenkin alkavat tiedostamaan osaamistasi. Jos he ovat tyytyväisiä esimerkiksi palvelusi laadukkuuteen tai tekemäsi työn nopeuteen, voit miettiä omaan hinnoitteluusi brändikerrointa. Brändikerroin voidaan ajatella niin, että aloittelijalla tämä kerroin hintaan on yksi ja alan huippuosaajalla brändikerroin on kolme. Brändiin vaikuttavat laadun ja nopeuden lisäksi muun muassa palvelupakettisi arvo asiakkaalle, brändiin yhdistettävät tarinat, mielikuvat, odotukset ja muistot sekä niiden tunnettuus.
Hinnoitteluosaaminen kehittyy ajan myötä
Hinnoittelu ei ole helppoa ja oikean hinnan löytäminen palvelulle vie aikaa. Ei kuitenkaan kannata lannistua, jos alussa myyt osaamistasi liian halvalla. Hinnoitteluosaamisesi kehittyy kokeilun, palautteen, kokemuksen ja oppimisen myötä varmasti ja auttaa sinua löytämään markkinahinnan, joka vastaa palvelusi laatua.
Haluatko testata, paljonko sinulle jäisi käteen Poolin kautta? Saat sen selville alla olevasta linkistä löytyvän laskurin avulla.